vrijdag, oktober 20, 2006

Eens iets over school

Vorige week heb ik placement tests genomen om mijn niveau te bepalen, zodat ik aan de hand daarvan mijn lessenpakket kan bepalen. De eerste test was grammatica, bestaande uit drie levels. De eerste twee waren heel simpel, en vooral gebaseerd op dingen die ik in mijn eerste jaar had geleerd, maar het laatste niveau was echt rapzalig, en aan mijn score te zien (44) was ik daar inderdaad nog niet echt klaar voor.

De tweede test was Kanji. Voor de niet-japanologen even een korte uitleg (ik moet van tijd tot tijd toch ook eens bewijzen dat ik er wel iets van ken he): In Japan gebruiken ze drie soorten karakters; katakana (カタカナ), voor leenwoorden uit buitenlandse talen, alhoewel ook steeds meer en meer Japanse woorden hierin worden geschreven, hiragana (ひらがな), ik noem het maar een basisalfabet, dat vooral bestaat uit fonetische tekens. En last but not least, de Kanji (漢字), de ergste nachtmerrie van iedere japanoloog of sinoloog. Dit zijn de ingewikkelde tekens die de meeste mensen wel eens gezien hebben. Ieder teken heeft zijn eigen betekenis, maar in combinatie met andere kanji zijn er een pak meer betekenissen mogelijk. Vaak is er geen logica in te vinden, en moet je de dingen gewoon van buiten blokken door ze veel te veel te schrijven.

Standaard leren de Japanners zo’n 2000 kanji tegen hun 18de, alhoewel de Japanner er over het algemeen maar een duizendtal kent. Ik heb er nu ongeveer 600 actief geleerd, wat wil zeggen dat ik ze zowel kan lezen als schrijven, en nog een paar honderd meer passief, die ik alleen kan lezen. De test viel verbazend goed mee, en ook mijn uitslag was ok. Ik wil proberen om dit jaar zoveel mogelijk kanji te leren, aangezien hier in Leuven na het tweede jaar niet zo veel aandacht meer aan wordt besteed.

De derde test was een opstel, een onderdeel waar ik een gruwelijke hekel aan heb. We moesten twee tekstjes schrijven, en zoals in elk opstel dat ik de afgelopen twee jaar heb geschreven heb ik gewoon maar wat rond de pot gedraaid, zonder echt iets te zeggen, maar blijkbaar vonden ze het wel ok. De laatste test was een interview. Aangezien we met zoveel waren hebben ze dit in tot mijn grote vreugde in groep gedaan. Een meisje in onze groep was al eens een jaar in Japan geweest, en de interviewers hebben zich gelukkig vooral op haar geconcentreerd.

Gisteren werd ons niveau bekend gemaakt, ik zit in de intermediate groep, zoals ik had verwacht. Even ter verduidelijking, er zijn 4 algemene niveaus, elementary, upper-elementary, intermediate en advanced. Mijn niveau is nog eens opgedeeld in twee groepen, en ik zit in de hoogste groep. Het probleem is wel een beetje dat hoe hoger je gaat, hoe minder Westerlingen en hoe meer Aziaten. Ik zit in een groep met nog 10 anderen, met nog een blank meisje, de rest zijn allemaal Aziaten (oa Vietnam, Thailand en Korea).

Deze week ben ik dus begonnen met les te volgen. Er zijn een aantal verplichte vakken voor mij, die jammer genoeg bijna allemaal om 9 uur beginnen (bye bye uitslapen). Voor de rest heb ik hier en daar een les uitgeprobeerd, voornamelijk om mijn Japans wat bij te spijkeren, maar ook wat algemene vakken. Een van de grappigste lessen was Independent Studies. Wat dit inhoudt is voor niemand echt duidelijk, waarschijnlijk is het de bedoeling om gewoon te praten over vanalles en nog wat. De prof, Okunishi, is gewoon hilarisch, en heel enthousiast, met als gevolg dat hij na een uur helemaal onder het krijt zit. Hij zegt van hemzelf dat hij redelijk lui is, en dat er daardoor wel eens lessen zouden kunnen wegvallen, iets waar niemand over zal klagen peins ik.

Ik ben wel verbaasd dat de proffen hier niet aan het stereotype beeld dat ik in gedachten had beantwoordden. Stiptheid wordt alleen maar verwacht van de studenten, de meeste docenten zijn heel relax, buiten enkelen proffen van mijn verplichte vakken, en over het algemeen komen ze jovialer over dan in Belgie. Dit kan verraderlijk zijn tijdens de examenperiode, maar deze is precies ook niet zo belangrijk. Voor veel van mijn vakken staat minstens 30% van de punten op aanwezigheid, voor sommigen is er zelfs geen examen en wordt het cijfer bepaald door participatie, dus dat is heel handig voor een luiaard als ik.

Voor de rest moet ik nu een aantal andere vakken kiezen, en ik heb tot eind oktober de tijd om alles eens rustig uit te proberen. Tot nu toe gaat mijn interesse vooral uit naar de Japanse vakken, maar daarnaast zijn er nog een paar andere interessante lessen. Oa de les van David, de Belgische prof, getiteld Japan in the Nation-Matrix, veel te moeilijk om kort uit te leggen, maar wel interessant, Ghostly Japan, van mijn advisor Kato, over traditionele geestverhalen, een heel amusante les heb ik mij laten vertellen. Daarnaast kijk ik ook een beetje uit naar vakken die mij vrijstellingen zouden kunnen opleveren, zoals Klassiek Japans of Maatschappelijke Ontwikkelingen. Dit wordt nog iets om de komende weken te bestuderen.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

zoals je gevraagd had hier wat commentaar. proficiat met je goede uitslag en ik hoop dat je een beetje plezier beleeft aan de lessen. we kijken al uit naar je volgende verslag
groetjes,
bertine

Anoniem zei

Hey!
Het gaat precies wel goed daar in Japan!
Niet uitslapen zal een groter probleem zijn ;)
Proficiat met die testen.
Amuseer u nog...

Esther

Ps. Tis echt fijn om uw blogs te lezen.

Anoniem zei

peter, zo te zien ben je al goed aan inburgeren daar in japan, 't is wel te hopen dat je je verslagen in het nederlands blijft schrijven anders zullen we helaas moeten afhaken als trouwe lezers van je verhalen want zoals jij daar door de studies zal crossen lijkt het wel of je een volwaardige japanoloog zal zijn binnenkort. veel plezier nog ginder
groetjes,
fab,rob en ella

Anoniem zei

Ik heb jou computer geleend omdat de mijne defect is. Ik hoop dat je het goed vindt. Je kunt daar in Japan toch nikske mee doen.

Dikke kussen van Inge, uw nichtje voor degene die iets anders zou denken

Anoniem zei

Peter,
Zoals een van lezeressen al zei, je hebt inderdaad veel talent om een goede columnist te worden !

Gefeliciteerd nog met je goede placement tests !

Jan & Leen

Anoniem zei

こんにちは

derde keer goede keer he!
ik moet gewoon nog leren werken met het japans toetsenbord he ;)

Ik ben wel trots op u Petertje! Zo'n goede uitslag. Dat je bijna alleen met Aziaten zit wil al heel wat zeggen, die zijn over het algemeen al iets rapper weg met het Japans he. Goed gedaan!

Seg zotteke, Kanji mogen uw ergste nachtmerrie toch niet zijn! De Japanse taal bestaat voor een heel groot deel uit Kanji. Maar ik begrijp u precies wel, ik heb vandaag dus ook mijn allereerste Kanji geleerd!!! :D
わたしは 学生 です。

En ge zou uw lezers toch verwennen met foto's? Ik zit te wachten :)

Daaag petertje xxxxx

Anoniem zei

Hey Peter!

Verdorie, ik kom hier nog dingen te weten. Bijvoorbeeld dat Inge (mijn zus, mocht je een beetje in de war zijn met al die namen ;-) jou laptop geleend heeft.
Ik moet zeggen dat ik hier soms hardop zit te lachen met je verhaaltjes, echt wel fijn.
Echt geweldig hoe je het daar doet! Soms komt er zo een beeld bij mij op van het kleine Peterke en dan denk ik, verdorie, hij doet het toch maar allemaal!!!
Ik ben mij stilaan klaar aan het maken voor Kenia. Ik begin er echt zin in te krijgen.

Lots of fun
See you
Kris (dochter van Né en Marij, haha)