vrijdag, oktober 06, 2006

een uitstapje

Na een redelijk slechte nachtrust, onder andere door de niet zo goede matras, heb ik mij eens aan een Japans ontbijt gewaagd. Aangezien ik normaal gezien nooit ontbijt, was dit toch wel wennen voor mij. Je krijgt een plateau voor je neus met een vijftal kommetjes, met oa. Miso soep, een stukje vis, wat gebakken ei, rijst uiteraard, en een aantal dingen waarvan ik de naam al ben vergeten. Natuurlijk was dit veel te veel voor mij, en ook voor vele andere studenten, en ik denk dat ik het ontbijt in het vervolg aan mij voorbij laat gaan, ook al omdat ik meer dan de helft had overgelaten.

Anyway, ‘s middags ben ik naar Nihonbashi geweest. Nadat ik de weg had gevraagd in een kouban, een kleine politiekantoorje, dat je overal vindt, gingen we eerst met de bus tot aan het station, en daarna verder met de trein. Het systeem hiervoor is heel slim en gemakkelijk btw, veel beter dan dat bij ons. Je koopt gewoon een kaartje aan de automaat voor een bepaald aantal yen, niet voor een specifieke bestemming of zo, waarna je overal kunt gaan waar dat je wilt, zolang dat je maar niet uit de stations gaat. Als je dan uiteindelijk ergens uit wilt, moet je gewoon even kijken of je moet bijbetalen aan een automaat (je moet nergens aan een loket aanschuiven of zo), waarna je gewoon kunt vertrekken. Echt een heel goed systeem, en ik vrees dat ik mij binnen een jaar weer zal ergeren in Belgie. Het busvervoer is ook efficienter georganiseerd, zo zijn er bijvoorbeeld gratis bussen naar openbare diensten zoals het gemeentehuis of de politie, en de rest van het netwerk is ook stukken duidelijker opgebouwd dan bij ons.

Als je in Nihonbashi de straat op komt, zit je meteen in de drukte. Heel veel volk, overal neon reclame, keiharde muziek, en verkopers die dmv een megafoon boven al dit lawaai proberen uit te komen. Het is leuk om te zien, maar als je er de hele dag doorloopt ben je er wel snel moe aan. We hebben eerst wat rondgewandeld tussen de verschillende winkelzaken, voornamelijk Pachinko-hallen (een soort van gokspelletje, waar precies half Japan aan verslaafd is) en kleine restaurants. We waren eerst maar eens iets gaan eten, en we hadden gekozen voor de specialiteit van Osaka, okonomiyaki! Het is overheerlijk, en zeker aan te raden aan iedereen die ooit in de buurt van Osaka komt.

Anyway, na het eten gingen we naar het eigenlijke doel van de uitstap, Bic Camera, een gigantische electronica zaak waar ik een laptop wilde kopen. Net zoals buiten op de straat was het hier ook ontzettend druk, veel lawaai, en redeijk chaotish. Hier zou ik mij gerust een paar uur content kunnen doen met alles te bekijken, maar dat moest maar voor een andere keer zijn, eerst een laptop. Er was enorm veel keus, en aangezien ik de helft van de uitleg die de bediendes gaven niet echt begreep, koos ik uiteindelijk voor een van de notebook in aanbieding, een Toshiba Dynabook. Toen ik ging betalen, bood een vriendelijke Japanner mij zijn puntenkaar van Bic Camera aan, waardoor ik 10 procent korting kreeg, en hij een hoop punten ontving, mooi meegenomen voor ons allebei dus!

Nadat we terug naar Gaidai kwamen heb ik mijn dynabook maar eens geprobeerd, wat in het begin wennen was met al het Japans, maar omdat het uiteindelijk op hetzelfde neerkomt als bij ons, ging het allemaal vrij vlot.

Het enige probleem is internet, je zou verwachten dat een land waar high tech snufjes dagelijkse kost zijn, toch in staat zou zijn om een degelijke verbinding aan te leggen op een universitaire campus. NIET DUS. Op mijn kot heb ik totaal geen internet, dus moet ik naar de bib komen. Hier moet ik ook op een specifiek punt gaan zitten om een zwak signaal te krijgen, 2 meter verder vindt de prul al niks meer. Caroline en ik zijn ons eens gaan bevragen voor een verbinding, maar de enige die ze hier aanbieden is verschrikkelijk traag, nog trager dan dial up bij ons, en zou skype ed onmogelijk maken. Een meisje op haar kot heeft internet, maar die betaalt er meer dan 100 euro per maand voor, wat ik er niet voor over heb.

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Hey Petertje,

fijn dat het u zo bevalt! En ons belgenlandje is ook zo slecht nog niet hoor. Straks wilt ge nog niet meer terugkomen seg : )
Ik hoop dat ge een oplossing vindt, anders zit ik hier helemaal voor niks met mijn micro en webcam : (
Antwoord op mijn mail?

Martien xxxxxxxx

Anoniem zei

Hey Peter!

Ge begint zowat uw weg te vinden precies. Spijtig van dat internet, maar ge vindt er wel iets op!
Lijkt me ook wel serieus wennen, zo'n uitgebreid ontbijt...

-x-

Anoniem zei

hey peter,

blijkbaar valt het wel goed mee daar in japan, lijkt me wel heel sjiek, ahja, kheb nog geen roddels gehoord, sorry, maar zodra ik der teweten kom, weet gij ze ook, beloofd!!! :-D ik hoop dat ge het nog heel erg naar u zin gaat hebben daar, maar daar twijfel ik niet aan. ik had u eigenlijk wel willen zien slepen met die frigo, allé, u gewoon ne heuvel of berg op zien lopen lijkt me al lachen, maar waarschijnlijk is ondertussen uw conditie al beter dan die van ons. sech peter, ik zal hier regelmatig komen kijken naar uw belevenissen, ge krijgt de groetjes van de hele familie coolen (inc. nc jaak zen gezin) en natuurlijk van kris en mij é!!!
nog ff bedankt voor alles en tot de volgende!!
xxx
vera

Anoniem zei

Pix plz >=0

Anoniem zei

Yo Peter,

Ik heb uw avonturen ook maar eens gelezen. (Dat van die berg op met die frigo had ik ook wel willen zien :)!) Niet al te veel luxe lijkt me zo, maar ge zult het wel overleven zeker...

Ik ga proberen iedere week deze site ns te checken en zal zeker dan ook iets achterlaten!

Veel plezier daar en hou me op de hoogte als ge een geschikte Geisha gevonden hebt (lol).

Groeten Kris

Anoniem zei

Yew Peter,

er valt precies wel genoeg te beleven. Ge moet wel erg goed uw plan trekken daar...

Greetz
Wim

Anoniem zei

Peter,
Misschien kan je met een (draadloos) routertje een (dure) internetverbinding delen (ook de kosten natuurlijk)...

Als de koten zo klein zijn, zal het bereik van een draadloze router geen probleem zijn !

Geniet er verder van, en doe niets wat ik ook niet zou doen....

Jan

Anoniem zei

Konichiwa Peter,

Uw verhaal is voor ons zo herkenbaar. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen in een echt Japans of Koreaans restaurant, of in de Supermarkt, ... Veel succes ginder !

Johan en familie

Anoniem zei

Al een tijdje niets meer geschreven... Writers block, nu al? of is er niets te vertellen?

Anoniem zei

Hey Peter,

ik moet je de groeten doen van Hana, hij zegt dat okonomiyaki inderdaad heel lekker is. Maar hij lust alles als het maar veel is.

gr, ief

Anoniem zei

Hey Peter,

ik moet je de groeten doen van hana, hij zegt dat okonomiyaki inderdaad lekker is, maar ja hij eet alles als het maar veel is.

gr, ief